Primary Advertiser

הטכנולוגיה הזאת משנה את חייכם, ואתם אפילו לא יודעים את זה

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

14.7.2022 / 15:32

חיישנים שמחשבים מתי לפנות את הפח, מפריד בליסטי למיון האריזות. הטכנולוגיה שמשפרת את השירות. תאגיד המיחזור תמיר משלב טכנולוגיה חדשנית שתשפר את איכות החיים שלנו בצורה דרמטית. כמה דרמטית? יותר משאתם חושבים

בערים רבות הותקנו חיישני נפח ותנועה בתוך פחי המיחזור/תאגיד המיחזור תמיר

בדומה לשאר העולם, גם אצלנו בישראל המודעות לסביבה ולנושא המיחזור עלתה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. עוד ועוד ערים ורשויות מקומיות ברחבי הארץ הצטרפו למהפכה הסביבתית, והעלו הילוך בכל הקשור להסברה, להנגשת המידע ולאפשרויות להפרדת הפסולת לטובת התושבים.

זה ממש לא נעצר כאן. מלבד הסברה ופעילות סביבתית, ברשויות המקומיות ובתאגיד המיחזור תמיר לקחו את הנושא עוד צעד קדימה, והחלו לשלב פיתוחים טכנולוגיים. זאת כדי לייעל ולשפר עוד יותר את תהליך המיחזור.

תאגיד המיחזור תמיר משלב טכנולוגיה חדשנית. צילום: תאגיד המיחזור תמיר, אתר רשמי
בתחנות המיון פורקות המשאיות את האריזות ומתחיל המסע למיון האריזות/אתר רשמי, צילום: תאגיד המיחזור תמיר

"בעזרת החיישנים, אנו למעשה יודעים בדיוק מה קורה בתוך הפח בזמן אמת"

בערים רבות הותקנו חיישני נפח ותנועה בתוך פחי המיחזור, שמעדכנים כשהפח מלא וצריך לפנותו.
מדובר בחיישן אולטרסאוני (חיישן מרחק), שמחשב את המרחק מקצה הפח אל הפסולת הנמצאת בתוכו. אותו חיישן מעביר נתונים בזמן אמת לתמיר ולרשות המקומית, ובהתאם לנתוני הפחים בשטח נבנה מסלול הפינוי למשאית באותו היום.
המשמעות: מתן מענה ושירות לתושבים. משאית הפסולת פועלת בצורה יעילה, חסכונית וחכמה ומגיעה רק לנקודות בהן יש צורך ונסיעתה לא מוכתבת על פי מסלול קבוע, כפי שהיה נהוג בעבר.

"בעזרת החיישנים, אנו למעשה יודעים בדיוק מה קורה בתוך הפח בזמן אמת", מדגיש חגי שניצר, מנהל מחלקת מידע ובקרה בתמיר. "מדובר בנתונים חשובים מאוד עבורנו - בזכותם אנחנו יודעים אם הפח ריק או מלא ומתי צריך לפנות אותו. בכך ניתן לשפר את השירות לתושב, לחסוך עלויות על ידי שליחת המשאית אך ורק לפחים שצריך לרוקן, לוודא שהפחים לא גולשים ואין פסולת ברחובות".


איך זה עובד?

בכל משאית מותקן טאבלט שמחובר אל מערכת המידע. נהג המשאית בודק בכל בוקר את תוכנית העבודה בהתאם לנתונים, ועל ידי כך חוסך זמן מיותר. מעבר לכך, הודות למערכת יודעת כל רשות לפזר את הפחים בצורה נכונה ואופטימלית, באילו שכונות נדרשים פחים נוספים והיכן קצב המילוי נמוך מהממוצע (מה שיוצר צורך בהסברה נוספת). על פי תאגיד המיחזור תמיר, הליך זה מייעל את הוצאות איסוף הפסולת ב-30% - נתון מרשים לכל הדעות.

בערים רבות הותקנו חיישני נפח ותנועה בתוך פחי המיחזור. צילום: תאגיד המיחזור תמיר, אתר רשמי
בערים רבות הותקנו חיישני נפח ותנועה בתוך פחי המיחזור/אתר רשמי, צילום: תאגיד המיחזור תמיר

טכנולוגיה במיון פסולת אריזות

לאחר פינוי האריזות מהפחים הכתומים, המשאיות נוסעות לשתי תחנות מיון ייעודיות לאריזות בראשון לציון ועפולה. בתחנות המיון פורקות המשאיות את האריזות ומתחיל המסע למיונן. "המסע" משלב בתוכו טכנולוגיה רבה, החל ממפריד בליסטי שמפריד בין אריזות דו מימד לתלת מימד, עין אופטית אשר מזהה את סוג הפלסטיק של האריזות וממיינת בניהן, מגנט ענק שמושך אליו את אריזות המתכת ועוד.

לאחר המיון, כל חומר נכבש לקוביות גדולות העשויות מחומר זהה ואלו נקראות "באלות". את הבאלות קל ונוח להעביר אל מפעלי המיחזור הפזורים בארץ. במפעלי המיחזור האריזות ממוחזרות והופכות חזרה לחומרי גלם, שמהם נוצרים מוצרים חדשים עבור התעשייה הישראלית, למשל עציצים, אדניות, צינורות, כבלי תקשורת ועוד.

המטרה: להגדיל את האמון של התושבים בתהליך ובנושא המיחזור

בתאגיד המיחזור תמיר מתכוונים בשנתיים הקרובות לרשת את רוב הפחים הכתומים/משאיות שמפנות פחים כתומים באמצעים טכנולוגיים חכמים כדי לדעת מתי נכון לפנות את הפחים.
"אנחנו רוצים שהאמון של התושבים בתהליך ובנושא המיחזור יגדל, וידעו שכל אריזה שמושלכת לפח הכתום עוברת למיון ומיחזור. שהפחים מפונים בזמן ושהאריזות אכן מופרדות", מציינת דלית בניש, מנהלת התפעול הארצי בתאגיד תמיר.
"הטכנולוגיה עוזרת לנו לחזק את אמון הציבור בתהליכי המיחזור בכך שמי שירצה להפריד אריזות, בכל מקום בארץ, ידע שהפח הכתום שמתחת לבית שלו מרוקן בזמן ועובר למיחזור. כיום יש פחים כתומים ב- 128 ערים ומועצות בארץ, ועד 2023 תתווספנה רשויות רבות נוספות.
הפחים כתומים חדשים במקומות חדשים יתווספו מעתה עם טכנולוגיה חכמה מתאימה במטרה לתת שירות מקסימלי לתושבים".

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully