Primary Advertiser

מנפצים מיתוסים: האם באמת כל כך קשה להתחיל להפריד אשפה?

בשיתוף תמיר

24.5.2021 / 14:47

בכל הנוגע למחזור, יש הרבה מאוד מיתוסים שלא בהכרח עומדים במבחן המציאות. למשל? אין דרך לדעת מה הולך לאיזה פח, ישראל בפיגור לעומת שאר העולם ו"גם ככה כל הפסולת מתערבבת בסוף". רני איידלר, מנכ"ל תמיר תאגיד המחזור, הגיע לאולפן כדי לגלות לנו את האמת

בווידאו: רני איידלר מנכ"ל תמיר, תאגיד מחזור האריזות/עריכה: דפי מקל

כמעט מדי יום אנחנו שומעים על נושא המחזור והחשיבות שלו לשמירה על איכות הסביבה והעולם שלנו. אבל מה אתם באמת יודעים על מחזור? הידע של רובנו מבוסס יותר על מיתוסים מאשר מציאות וכדי לשנות את המצב הזה הגיע לאולפן רני איידלר, מנכ"ל תמיר - תאגיד מחזור אריזות.

"בישראל יש כיום 117 רשויות בהן לתושבים יש פחים כתומים", סיפר איידלר על המצב בארץ. "אנחנו פרוסים מדן ועל אילת. ליותר מחמישה מיליון ישראלים יש היום פח כתום ליד הבית וגם המודעות גבוהה. ערכנו סקר שהראה שיש 84 אחוז מודעות לפח הכתום - מספרים שהרבה מותגים היו רוצים לראות אצלם. המורכבות שלנו היא לעודד אנשים להפריד. אנחנו יודעים שרק אחת מתוך 5-6 משפחות מפרידה אריזות וזו המשימה שלנו".

ביחס לאירופה, הוסיף איידלר כי "שם חוקי אחראיות יצרן מורחבת, חוק אריזות, החלו לפני 30 שנה ואצלנו לפני עשור בערך. אז אנחנו מדביקים את הקצב בנושא תשתית והסברה ונגיע אליהם. כרגע יש בישראל שישה מפעלים רק למחזור פלסטיק, ועוד עשרות מפעלים למחזור עץ, קרטון ומתכת, כי יש פסולת אריזות גם בזרם המסחרי וגם בבית שלנו".

מה בעצם ההבדל בין הפח הכתום לירוק למשל? תוכל לעשות לנו קצת סדר בנושא?

"כששמים הכל באותו פח, גם אם יש מכונות נפלאות, איכות הפסולת נפגעת. אי אפשר למחזר אותם ולכן ההפרדה במקור היא אסטרטגיית הטיפול. בלעדיה אין פסולת באיכות טובה. מה שמגיע לפח הירוק בדרך כלל הולך להטמנה, ומה שמגיע לפח הכתום - למחזור".

מחזור תמיר. ShutterStock
פח כתום, פח ירוק - מבולבלים? לא עוד/ShutterStock

על אילו כמויות מדובר?

"פסולת אריזות היא לפי נפח, לא משקל, והיא עצומה. 50-60 אחוז מנפח הפסולת בבית היא אריזות. לכן, ככל שנפריד יותר אריזות, הזבל בבית וברשויות יירד. זה עסק גם סביבתי וגם כלכלי".

מה קורה בתחנות האיסוף מבחינת המחזור, אחרי שהפרדנו בבית?

"אחד החסמים או המיתוסים הוא שהכל מתערבב. פסולת האריזות הכתומה נאספת בנפרד מתוך הפחים הכתומים, ביום נפרד. גם אם אתם רואים את אותה משאית, תדעו שהיא נשטפה לפני והיא לוקחת את הפסולת בעיקר לתחנות המיון בעפולה וראשון לציון. אנחנו מוציאים שם החוצה שבעה חומרים, מתוכם ארבעה באמצעים טכנולוגיים. יש שם מפרידים בליסטים, בין דו-מימד לתלת-מימד, יש עיניים אופטיות שמזהות את סוג הפלסטיק ובזרם אוויר מעיפות אותו, שואבי שקיות, מגנטים וכו'. החומרים עוברים למחזור, שוטפים וגורסים אותם ומייצרים מהם מוצרים - כבלים לתקשורת, אדניות, שיערות למטאטא, קופסאות לעוגיות. הכל".

מה הטיפ הכי חשוב למי שרוצה למחזר ולהיות ירוק יותר?

"אחד החסמים הוא מורכבות המשימה. אנשים מוותרים מראש כי לא יודעים לאיזה פח הולך כל דבר. צריך לקבל החלטה, למצוא פינה בבית לשים בה שקית או פח ולהתחיל להפריד. אפשר להתחיל לאט לאט. המצאנו סמל מחזור בצבעים שונים ואם תסתכלו על האריזה, תדעו לאיזה פח הולך כל דבר. ברגע שמתחילים להפריד, כבר לא מפסיקים. תתחילו בקטנה - כי מאמץ קטן בבית שווה תרומה עצומה לסביבה".

בשיתוף תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully